Žatecký pivovar míří na ruský a kanadský trh

Žatecký pivovar jedná o proniknutí na ruský a kanadský trh. Jde o první výsledky nedávného majetkového vstupu dánského pivovarnického gigantu Carlsberg do pivovaru. Podle záměru nového většinového vlastníka, který od britského majitele odkoupil 51 procent společnosti, by se pivovar také měl aktivně zapojit do cestovního ruchu, a to včetně provozování vlastní restaurace a ubytovacího zařízení. ČTK to řekl obchodní ředitel Radek Vincík.

Na chodu vlastního pivovaru by se naopak nic zásadního měnit nemělo. "Podmínka zachování stávající výroby je přímo součástí kupní smlouvy," uvedl Vincík. Zachovány budou technologické postupy při výrobě piva včetně využití prvotřídních surovin, ječného sladu z místních zdrojů a žateckého chmele. Nový vlastník trval i na zachování managementu, který stojí v čele pivovaru od roku 2002, kdy jej ve zbědovaném stavu převzal od tehdejšího majitele.
 
Právě originalita žateckého piva je podle Vincíka jeho největší devizou. "Dánové ho berou jako naše rodinné stříbro, kvůli kterému pivovar kupovali," řekl. Díky využití klastických postupů trvá výroba jedné várky piva minimálně 55 dnů. Představuje to vyšší náklady, ale výsledkem je lepší kvalita, k čemuž je pivovar takové velikosti podle Vincíka předurčen. Proto také v Žatci nehodlají plnit pivo do PET lahví.
 
Žatecký pivovar, který zaměstnává 50 lidí, loni zvýšil výstav o 1,1 procenta na 34.453 hektolitrů piva, tržby vzrostly meziročně o 5,6 procenta na 54,2 milionu korun. "Určitý růst zaznamenáváme pravidelně každý rok," uvedl obchodní ředitel. Kapacita pivovaru je zhruba 60.000 hektolitrů ročně, její navýšení by si vyžádalo další investice. Nadpoloviční většinu produkce pivovaru (53 procent) představovalo loni sudové pivo, podíl lahvového činil 41 procent. Zbývajících šest procent tvořilo pivo v cisternách či pětilitrových soudcích.
 
Výroba by už letos mohla růst strměji právě díky zařazení pod Carlsberg, čtvrtého největšího producenta piva na světě. "Máme k dispozici jeho celosvětovou síť. V současné době probíhají jednání s distributory v Rusku a Kanadě," řekl Vincík. Loni šlo na export 14 procent celkové produkce, pivo ze Žatce se vyváží do 17 zemí čtyř kontinentů.
 
Žatecký pivovar vaří 11 druhů a značek piv. Jeho chloubou je bezlepkové pivo Celia vyráběné ve světlé i tmavé variantě. K výrobě se přitom používají stejné suroviny jako u normálního piva včetně ječného sladu obsahujícího lepek. "Ten se ale díky unikátní technologii vyvinuté pivovarským výzkumným ústavem z piva odstraňuje," uvedl obchodní ředitel.
 
O patentovaný výrobní postup v době jeho vzniku před čtyřmi lety podle něj žádný jiný český pivovar neprojevil zájem, takže Žatec teď má na jeho využívání exkluzivitu. "Výroba bezlepkového piva roste o stovky hektolitrů ročně," řekl Vincík.
 
Vedle výroby kvalitního piva z domácích surovin by se Žatecký pivovar rád etabloval v cestovním ruchu. To vyžaduje investice do obnovy budov a rozšíření prohlídek pivovarských provozů pro veřejnost. Úpravy by podle obchodního ředitele mohly začít ještě letos. "Máme zpracované i projekty na rekonstrukci přilehlých objektů včetně staré sladovny. Měla by tam vyrůst především restaurace, bez jejíž návštěvy není exkurze do pivovaru kompletní, a počítá se i se vznikem ubytovací kapacity," dodal Vincík.
 
zdroj: ČTK