Vitrážová Brána do Čech bude reprezentovat Ústecký kraj v Miláně

Jako místo oplývající chmelem a vínem s mohutnou řekou uprostřed se chce představit Ústecký kraj na výstavě Expo 2015 v Miláně. Rozměrnou vitráž s motivem Brány Čech vytváří sklářská firma Skloart v Lubenci na Lounsku. Právě velké vitráže jdou nyní do módy.

Porta Bohemica v podobně vitráže bude velká asi sedm metrů čtverečních. "Představuje to dva měsíce intenzivní práce a další měsíc na zpracování návrhu," řekla ČTK spolumajitelka firmy a autorka díla Jitka Kantová.
 
Mezinárodní výstava Expo začne v Miláně v květnu příštího roku. Český modulový pavilon se začne stavět už v září. Česká republika patří mezi šedesát zemí, které si postaví vlastní pavilon. Ústecký kraj se v něm představí v srpnu 2015 s vlastní expozicí na téma Láska a příroda.
 
Nejprve chtěla lubenecká umělkyně ztvárnit Pravčickou bránu. "Pak ale zazněl požadavek na Bránu do Čech, musím nad návrhem hodně přemýšlet, přece jen bude prezentovat celý region," vysvětlila Kantová. Náklady na umělecké dílo jsou asi 300.000 korun.
 
Rozměrnou vitráží, kterou doplní zřejmě ještě dvě sochy, by se mohl Ústecký kraj trefit do vkusu návštěvníků výstavy. "V módě jsou vitrážové stropy, díky nimž jsme přežili hospodářskou krizi," zdůraznila Kantová.
 
Lubenecká rodinná firma dovážela před krizí do Nizozemska 100 vitráží měsíčně, pak na dva roky vývoz zcela ustal. "Zachránilo nás to, že jsme se se začali specializovat na velké věci, a po těch je teď poptávka. Dělali jsme do Anglie strop, umíme i trojrozměrné vitráže, nyní pracujeme na zakázce do Spojených států," popsala Kantová.
 
Dívat se vleže na barevná sklíčka si mohou dovolit jen movitější klienti. Cena stropu začíná na částce 200.000 korun. Přestože výtvarnice by ráda dělala moderní designové věci, vítězí podle ní u zákazníků stále viktoriánský styl. Co se týče barev, nedávno hrála prim bílá, čirá, pak modrá a letos je to směs všeho dohromady. "Čím víc barvy, tím je to zajímavější. Jako by se lidé ve smutné době chtěli obklopit něčím povzbudivým, veselým," doplnila Kantová.
 
Zatímco v 90. letech si vitráže spojovali lidé hlavně s okny v kostelech, nyní už existuje i několik míst v ČR, kde lze tento obor studovat. Český trh objevili i Němci a naopak lubenecká firma se chystá už počtvrté na veletrh do Mnichova. "Dostat se na západní trh je složité, ale už jsme zaťali drápky a chystáme spolupráci s jednou tamní společností. Co se týká technologie, nemůže Němcům konkurovat, zato cenami určitě," uzavřela spolumajitelka firmy Skloart, která by si ráda otevřela vlastní galerii a dokončila vitrážový strop v kostele sv. Jiljí v nedaleké Libyni.
 
zdroj: ČTK